torsdag 10 oktober 2013

Praktik

Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det, praktik är det inte heller men nån form av praktik kan man ändå säga. Jag ska nämligen under en period på 8 veckor, varje torsdag klockan 10 befinna mig på Mussor skola för att auskultera och hjälpa till så mycket som behövs under gymnastiklektioner för elever med särskilda behov. Till skillnad från andra skolor och gymnastiklektioner var ett par enstaka elever med särskilda behov deltar, är hela Mussor skola ett specialpedagogiskt kompentenscenter för elever med särskilda behov.

Eftersom jag är sent ute googlade jag upp skolan och adressen först igår kväll, och imorse ringde jag skolans rektor för att säga hej och att jag kommer till er skola om en timme, hoppas det är OK?! Okej, lite finare framförde jag mitt ärende, men hur som helst trodde jag att allt var under kontroll eftersom min lärare skickade mig till skolan. Men det blev ett lagom stort halå kring min auskulteringstimme. Hela Vasa har nämligen vikarieförbud och nerskärningen på lärare hade något att göra med praktkanter och auskultanter också. Trots att rektorn var super trevlig och väldigt artig, kändes det som om jag trängde mig på eftersom skolan var osäker på om de gjorde rätt i att låta mig komma, på grund av Vasas regler och bestämmelser. Men vi dealade om att denna torsdag är okej, men att vi måste lösa de andra veckorna senare.

Lagom glad körde jag mot Mussor skola med hjälp av min smart telefon. (Vad skulle jag göra utan den?) Så med hjälp av google maps, min telefon och rektrons vägbeskrivning hittade jag slutligen fram till skolan. Jag sjöng nästan i bilen av glädje när jag började närma mig rätt. Det hade gått så bra för mig, tills jag körde fel. Såklart fick appen på telefonen svårt att bestämma sig för exakt plats, den hjälpte mig bara fram till rätt vägnamn och sen fick jag leta rätt på egen hand. Så efter två felkörningar hittade jag rektorns soptunnar och jag visste att jag var rätt. Jag ger mig själv godkänt för körningen :)

Gymnastiklektionen var annorlunda, men intresssant! Och till all lycka visade det sig att lektionerna jag ska auskultera och delta i är Action verksamhet och inte vanliga gymnastiklektioner enligt läroplanen med mål och syften. Så den vänliga rektorn välkomnade mig till skolan och jag får delta alla 8 veckor med samma elever. Kanon, det här blir en utmaning som heter duga!

Väl hemma i centrum passade jag på att ta en löprunda eftersom jag hade träningskläderna färdigt på. Det blev 5 långsamma km. Benen var så trötta och sega från igår så jag var tvungen att stanna två gånger under rundan för att tänja. Kvällens dubbla pass av innebandy lär gå bra.... Blir nog att ladda upp med lite glass ida också :D



På väg


Framme

Tänk vad livet kan bli lättare med hjälp av lite modern teknik! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar