tisdag 8 oktober 2013

Havregrynsgröt med bär

Kom jyst hem från en morgon prommis med Nickan. Igår blev det 7 km på Brändö och idag 7,5 km längs stranden. Nu får vi allt hålla upp ett par dagar så att det finns något nytt att skvallra om :)

Efter en lagom lång promenad smakar det otroligt gott med en stor tallrik gröt. När jag var liten hatade jag havregrynsgröt och nu äter jag det varje morgon. Gröt är ju helt fantastiskt gott! Antingen äter jag havregrynsgröt med bara lite salt eller så med bär på. Bären gör ju sitt, men fick faktiskt lära mig på dagis bakgrunden till varför man har bär, sylt eller soppa på gröt. Det är nämligen inte bara för smaken. Om man äter gröt med bär som innehåller C-vitamin kan kroppen ta upp järnet som finns i gröten. Därför ska man helst äta gröt med bär eller sylt. Men om man hellre vill dricka juice med C-vitamin går det också bra, sa tanterna på dagis! Men för kaffe älskarna måste jag säga att drick kaffet först efter grötportionen. Om man dricker kaffe innan man äter själva morgonmålet förstörs upptagningen av järnet som är viktigt. Varför minns jag inte men ät först, drick sen! Tänk vad mycket man lär sig på dagis. Jag rekommenderar verkligen jobbet!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar