onsdag 7 december 2011

Brändö

Kvällen spenderades på Brändö med flickorna. Skvaller, tv tittande, glögg och julstjärnor stod på agendan. Helt i min smak. Det som också var trevligt var att två söta hundar var på plats. En liten söt chihuahua och en större hund som jag inte minns rasen på. Vilken myskväll!

Kvällens svåra frågor var att böja verbet skrinna rätt. Jag var bombsäker på att man säger "Igår skrinnade jag" medan de andra lika bombsäkert menade att man säger "Igår skrann jag". Argumentationen blev högljudd och vild, ingen ville ge med sig. De båda orden lät lika främmande och skrattretande i våra öron. Nellie tog beslutet och googlade problemet och detta blev vår slutsats och kompromiss: http://www.kotus.fi/index.phtml?l=sv&s=1965

Hur komiskt som helst att jag som österbottning argumenterar samma problem med ett gäng nylänningar. Men nu vet vi att de båda böjningarna är korrekta men själv så tycker jag egentligen att jag hade rätt ;)

Ett gott skratt fick vi allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar