lördag 10 augusti 2013

Crazy

På torsdagen när det var kulturens natt i Vasa var det helt grymt med folk överallt. Planen var att jag skulle hänga på stan ett tag innan jobbet väntade på kvällen. Men hann aldrig med någon desto större shopping. Blev lurad att köpa nya lenkkare av en kompis på Sportia. Hade snabbt vägarna förbi och hade tänkt köpa mig en ny skolväska, men alla Fjällräven väskor i de bästa färgerna var helt slut. Blev tvungen att tröstshoppa annat iställe medan jag väntar på ny leverans :)

Blev så taggad att fara ut och springa med mina nya skor, så jag for snabbt en vända innan jag hade träff  med mina jeppis flickor på Strampen. Skorna var så mjuka och sköna och maten var super god som vanligt. Det var så tungt att stiga upp från bordet och börja jobba efter en härlig Toast skagen och mumsig glassportion till efterrätt. Flickorna var också nöjda över sina rätter vilket var kul eftersom de var första gången och besökte mitt jobb och Strampen :)






På jobbet var det organiserat kaos. Det var sjukt mycket kunder, både matgäster och drickare. I 4h sprang jag konstant ut med mat till alla bord, vilket träningspass! Efter de första timmarna kändes det som om jag redan skulle ha haft ett 12h pass på jobbet. Efter matruschen lugnade det inte ner sig. Hoppade in i baren på insidan och sålde allt mellan himmel och jord. Det lustiga var att det var bara jag och Matilda som stod i baren inne i restaurangen. Vi var tvungna att öppna baren för att lätta på trycket på barerna på terassen. Visst har jag och Matilda lärt oss massor under sommaren, men riktiga bartenders är vi dock inte, inte ensamma bakom bardisken var man inte har någon att ta hjälp av. Hur som helst blandades det vilt och kunderna var till all lycka nöjda. Och vi hade SÅ kul i vårt eget kaos :) Snart blir jag inte lika nervös längre när en kund ber om en god söt eller sur drink. Halå, det är bara att ta några flaskor och smaker på fiilis!

Allt gick bra på jobbet under kulturens natten. Helt otroligt bra med tanke på hur många 100 tals kunder vi hade under kvällen. Det enda som hände mig var att jag fick en hel bricka special kaffen över mig. Krockade med en kollega och fick en varm dusch över mig. Till min förvåning brände jag mig inte alls trots alla kaffen var heta. En sån lycka, slapp gråta framför alla kunder! Så det var bara att städa upp och jobba vidare!





Efter jobbet samlade jag krafterna med hjälp av lite glass i köket. Det är det bästa med Strampen, att man får äta god mat och gå till glass kylen när humöret är på bristningsgränsen! Hade ingen större lust att gå ut och festa, eftersom det var sent och jag inte tänkte dricka. Tog ett vinglas vid min kollega innan vi for till Ollis. Jag är glad att jag for med för vi hade urkul. Dansade hela natten med ett härligt gäng killar från skolan. Var genom svettig, genom våt av regnet och va e no betär än ett nattdopp på he?! Så vi traskade iväg i regnet mot Sandön för att ta oss ett nattdopp i mörkret. Det var helt superkul, men kallt. Själva vattnet var skönt men att stiga upp och gå tillbaka in till stan var inte det skönaste precis. Kläderna var genomblöta av regnet, så de var inte mycket till värme! Hade riktigt tänkt till med att simma med skorna på för att inte få kalla fötter och svårigheter med att få på ett par små blöta converse i sanden. De var vita, nu är de bruna med en nyans av gult. Nästa gång får jag tänka till lite bättre! Kul vare, men mycket hann jag inte se av själva kulturnatten. Såg bara kunder, matportioner och köer. But it was awesome!



Nu är det dags för lördagsshopping!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar