onsdag 25 juni 2014

Vandring är kul

Och samtidigt är vandring allt annat än kul. Men det är väl okej att humöret går upp och ner km efter km och timme efter timme?! 

Igår var jag förkyld och sov bort hela dagen. Imorse var jag fortfarande trött och osäker på om jag orkade vandra, men jag ville inte bli hemma så självklart for jag med. Så det blev en lång vandring på 23 km längs Lemlands leden. 

Vi hade aningen svårt att hitta fram med bil till själva leden, vi fick fråga om hjälp på två ställen och efter några minuters vandring var vi redan vilsna. Men oturen vände och fortsättningen på färden blev bättre och stabilare. Och det bästa var att leden var extremt varierande. Vi gick på små byvägar, större och mindre skogsvägar, ihopväxta stigar, på berg och i grottor och slutligen både i skog och på landsväg. Därför var det kul att vandra eftersom miljön var så varierande. Det som var mindre kul var att men blev trött och hungrig. Hade bara packat med mig en banan och lite vatten. Så glädjen var stor när vi passerade Lemlands lilla centrum med bybutik. Mätt i magen orkade vi sista biten hem. Men telefonen gav upp, skämten minskade och vandringssångerna upphörde. Men trötta och slitna åt vi en snabb middag hemma och fortsatte efter en timmes paus med beach futis och öl på stranden vid Nabben. Kan inte fatta att benen orkade efter 5 timmar vandring. Men på något sätt var det urkul och krafter fanns kvar. 

Men nu efter en varm dusch och lite soffhäng märker jag att min vänstra vadmuskel har blivit överansträngd och väldigt sjuk. Hoppas på att kunna gå utan smärta imorgon så att jag kan arbeta utan problem! Typiskt att man blir skadad efter en rolig dag! 



Låt vandringen börja! 

Men först lite fästing spray, Sofias mamma sa så! 

Och sen kan vi börja gå! Tralla-laa 

Men vart ska vi och vann e vi? 

Int en jävla aning! Gymppa lärarn lärd int se orienter... 

Men säkert framåt längs den tydliga stigen! 

Och glädjen var stor när vi hitta den vita flaggan, på rätt väg! 

Tummen upp för bergstigning, för vem vill int upp till Lemlands högsta topp?! 

Leden förde oss till en grotta, var nå människor ha bott nån gång i tiden. Vet ju vart man kan flytta om studiestödet tar slut! 

För det är sååå mysigt med gammaldags inredning med sten som väggar! 

Men mikro, ugn, wc och rinnande vatten fattades. Så vi gick vidare till Lemlands bybutik för att mätta magen! Sen fortsatte vi hem! 

Men låt oss tacka, Jeppisboa e nöjd me färden! 

Trots att det inte alltid känns så kul att vandra! 

Men skam den som ger sig bara för att ha vandrat 23 km på 5 timmar. Det är klart man ställer upp på fotboll och öl! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar