onsdag 18 juni 2014

Här är vi inte söta som socker och choklad

Lediga dagar och man behöver inte kolla vädret, för man vet att det regnar! Men man får göra det bästa av det! 

Steg upp relativt tidigt för att tvätta kläder och mina lakan. Hatar att inte ha egen tvättmaskin. Det är så jobbigt att boka tvättstugan och hålla tider och passa tvätten. Fy fan! Men när lakanen väl hängde ute på tork i stormen for jag på morgonträning med Nora. Vi for och springa och körde även lite backträning vid nya favoritbacken. Berget i Sviby är så högt och stigen så lång att man tror att man dör redan halvvägs upp. Ändå pinar man sig med några intervaller. Hittills har jag orkar köra 3 intervaller upp för backen. Men målet är att öka en intervall per vecka. Om man hinner träna vid sidan av jobbet! Slutsaldot ida blev 11 km å 3 intervaller upp för dödarbacken. Helt ok! 

Senare var det dags för fisketur i duggregnet. Jag var så ivrig att komma iväg att jag knappt märkte att det regnade. Har inte fiskat sedan hösten. Vi grävde snabbt efter lite mask med matsked och övriga redskap vi hade med oss för eventuella jättegäddor eller goda havslaxar. Vi hade med oss sax, hammare och foliepapper. Själv var jag mer fokuserad på att få av en eventuell gädda från draget och därför tog jag med en hammare eftersom jag inte hittade någon kniv. Det är inte roligt att döda fisken men om den är enorm och sprattlar får jag inte av den från kroken. Då kan man tyvärr behöva ta livet av den. Men som tur har det inte hänt än. Nickan, min trogna fiskekompis fixar av alla sjöodjur :D Nora däremot to med foliepapper för att ta hem havslaxar som hon tänkte dra upp på metspö. Haha jag dog nästan :D 
Men inga fiskar syntes till och lyckades trassla till linan riktigt ordentligt så nu är mitt kastspö oanvändbart tills jag får hjälp med snurran. Satan! Bättre lycka nästa gång, får allt gå och köpa bättre drag eftersom jag har slarvat bort min draglåda i flytten. 

Eftersom vi inte fick med oss någon lax hem fick jag steka omelett till middag. Men det var inte heller fy skam, för det var min första omelett ever. Försökte tidigare härom dagen men misslyckades helt, det blev äggröra med skinka. Men idag kan jag nästan påstå att jag hade en omelett på tallriken, och ätbar var den också :)  

Avslutade kvällen med en derby futis match ute i regnet. Packade på mig varma kläder, ett paraply och kämppisens filt i väskan och körde till Vikingavallen med en gnällig Kajtzu som kom med trots kylan, regnet och motviljan. Väl på plats mötte vi upp Vasas egna Ålänning, Andre, min studiekompis. Super najs att se han på Åland också! Så det blev en bra derbymatch i regnet under både paraply och filt! Fanns inga svårigheter alls att överleva eftersom Andre påstod att vi inte är söta som choklad, alltså socker. Ålänningar har tydligen egna ordspråk.... 




Jag går och fiskar och tar en tyst minut!

Paraply futis 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar